928SV: [frisbee_dk] Hjælp til Danmarks 5. klass er?

  • Stephen Skriver
    Sep 18, 2002
      Hej Lars og andre medlyttere

      Det lyder spændende med Frisbee i skolen. Jeg har selv med stor succes undervist og underholdt med et par timers underivsning i Frisbee på min lokale skole, hvor mine børn går og det var idrætslærerne meget begejstret for. Jeg går nærmest for at være Danmarksmester i Frisbee i mit område, og hvis der ikke skal mere til, så "låner" jeg gerne den titel for en kort bemærkning efter mere end 20 år i Frisbee sportens verden og utallige Frisbee DM's gennem 80'erne. Det ser ud til at Frisbee får en opblomstring igen - jeg glæder mig hver gang, jeg kan få lov til at promovere denne fantastiske sport der forener spænding, udfordring, social hygge og motion, når det er sjovest.

      Som en opfølger på Erik Hammers udmærkede forslag, jeg tænkte nemlig også selv på speed-flow, vi er jo nogle der har spillet Frisbee Wham-O discs i 80'erne og speed-flow er ganske underholdende og nemt at gå til, så er her endnu et forslag:

      Jeg har med succes selv introduceret et spil "Frisbee Zik Zak" for en flok 4. klasser og en stor flok spejdere på en sommerlejr.
      Klassen står overfor hinanden i en afstand af ca. 5-7 meter, mellem hver elev er der ca. 3-4 meter .

      A    B    C    D    E    F    G    H   I    J  (række 1)

      A    B    C    D    E    F    G    H   I    J  (række 2)

      Så kastes der fra elev A i række 1 til elev A i række 2. Elev A i række 2 kaster til elev B i række 1 - elev B i række 1 kaster til elev B i række 2 og så videre - zik zakkes kastes der fra elev til elev. Det gælder om at få Frisbeen "transporteret" med kast op til den sidste spiller i rækken på kortest tid. Frisbeen skal gribes, gerne med 2 hænder. Der skal både kastes præcist, sikkert og alle er med. Når sidste mand griber den råber han/hun: FRISBEE. Hvis der ikke er så mange elever, kan man køre turen tilbage til spiller A i første række igen, så får alle lov til at kaste 2 gange. Der skal selvfølgelig lige være en opvarmingsrunde inden. Ja, den minder måske lidt om den øvelse Lise selv foreslår, men denne er afprøvet og virker - den er enkel og sjov. Måske kunne den kaldes Frisbee stafet?

      Nå held og lykke og lad os så gøre 2003 til "Danish World Frisbee Year" her 25 år efter det begyndte at rykke i Danmark med de første Wham-O Frisbee's 165 gram. Jeg tager mig gerne af instruktion til mine skoler i mit område.

      Tee-off
      Stephen Skriver
      SUFO80 reunion 2002
      DFF # 634