Re: [frisbee_dk] Debatoplæg

  • Jonas Honore
    Message 1 of 1 , Mar 11, 2002
      Endelig noget debat - og så endda om noget interessant :-D

      Kære Erik, jeg går ud fra at dine bemærkninger om hvad klubbernes hjemmesider "skal" er ment som en venlig opfordring eller et godt råd og ikke som et forslag til hvad DFSU eller andre bør forlange. Ganske vist er jeg principielt enig i langt de fleste af dine råd. Men der er også steder, hvor enigheden ophører.
      Så vidt jeg ved, kan alle få lov/adgang til at skrive på frisbee.dk - det samme gælder for medlemmerne på KFKs hjemmeside - alligevel er det et fåtal, der gør det. Jeg kan derfor ikke være helt enig i at der er et flaskehals-problem. Problemet er snarere - som det også var med DiscInform(?) - at vi har problemer med at få fingeren ud (undertegnede så absolut inkluderet)! Min indstilling er derfor at vi skal gøre det endnu lettere for alle at skrive nyheder og andre indlæg og på anden måde bidrage med nyheds/informationsformidlingen og samtidigt så vidt muiligt acceptere den vinkling som bidraget måtte have. Da kun meget få af os er særligt uddannede til at skrive fængende og smukt, så må det bærende element være glæden ved at dyrke frisbee-sport og med egne ord fortælle andre om hvor fedt det er. Alt det her med regler for hvem der skal skrive og hvornår kan meget vel gå hen og ødelægge glæden ved det hele - særligt for sådan nogle glade amatører som os.

      Der mangler vist også en stillingtagen til hvem målgruppen med alle disse frisbee-hjemmesider er. Hos KFK har vi ganske rigtigt en meget lokal for ikke at sige fjollet vinkling på mange nyheder. Men det illustrerer jo meget godt, hvordan mentaliteten er i klubben og hvordan den måske på godt og ondt adskiller sig fra andre klubber (ingen nævnt - ingen tæv til Jonas). Dermed giver det også potentielle nye medlemmer en god chance for at vurdere om det er noget for dem. For ud over at formilde lidt info til dem der allerede dyrker sporten er hvervning selvfølgelig den primære funktion.
      Og hvordan hverver man så bedst? Aner det ikke og jeg tager måske munden lidt for fuld, men det er min opfattelse at vores hjemmeside faktisk fungerer ganske udemærket - særligt når det gælder om at fange nogle af de unge, der har prøvet at spille frisbee i skolen - for det er jo nok med den slags direkte kontakt at vi kommer længst. Og det er her vi skal bruge kræfterne og koordinere til vi bliver blå i hovederne.

      Et andet aspekt ved information versus målgruppe er, at målgruppen (som jeg ser den) i mange tilfælde er ret stærkt repræsenteret ved turneringer og andet. Så der er vel grænser for hvor meget krudt vi skal bruge på at etablere en organisation og struktur for hurtigt at kunne formidle resultater og sammendrag til de relativt få interesserede mennesker, som ikke lige havde mulighed for at være der selv.

      Altså: Glem alt om regler og formaninger. Internettet er anarkistisk, lad os bruge styrken i det og i øvrigt fokusere på at bruge ressourcerne, der hvor vi virkeligt får noget ud af det.
      Men selvfølgelig skal vi have nogle fede og velfungerende hjemmesider banket op. I forbindelse med VM på Hawaii er vi nogle stykker fra Circus, Disc Dragons og KFK, der er gået i gang med at udvikle STRUKTUREN for fremtidens interaktive-frisbee-hjemmeside. Som med kalenderen på frisbee.dk er alle velkomne til at kigge med og evt. give et par gode råd - det kunne jo være at din klub også kunne tænke sig at bruge systemet.

      Information bliver kun til viden, når mennesker bruger det til noget.

      Hilsen
      Jonas, KFK

      P.S. Jeg synes stadig det er alt for svært at tilmelde sig denne mail-gruppe - jeg vil faktisk påstå at det kun er en 1 ud af 20 eller mindre som det vil lykkes for efter at yahoo har overtaget servicen. Jeg er i øvrigt selv en af de 19, for det lykkedes mig ikke at tilmelde mig med en ny mail - gruppen er simpelthen umulig at finde blandt de tusindvis af andre grupper hos yahoo.