Albert Kuitert / Keijter / Keiser / Keiten

  • Teijo Doornkamp
    Message 1 of 21 , Jan 13, 2010
      Dag allemaal,

      hierbij een hulpvraag van (wellicht) het noordelijkste lid van deze groep.
      En in ruil het aanbod om in het noorden wat uit te zoeken.

      Ik ben stamboomonderzoeker sinds een jaar of 15, doe de kwartierstaat van
      mijn kinderen. Mijn eigen kwartierstaat houdt me volledig in het noorden
      van Nederland en Duitsland. Die van mijn vrouw brengt me echter door heel
      Nederland heen en naar het buitenland.

      In de stamboom van mijn vrouw komt voor:

      Albert Kuitert / Keijter / Keiser / Keiten, getr. 18-12-1764 in Groningen
      met Anna Eleonora van der Werf, gedoopt in Groningen op 14-6-1750 (geen
      typfout, zij is of op latere leeftijd gedoopt of al heel jong getrouwd)
      als dv Douwe van der Werf en Trijntje Willems.
      Zij laten 5 kinderen in Groningen (Nh) dopen: Douwe 1765, Grietje 1766,
      Trijntje 1769, Trijntje 1771 en Alberdina 1773. Allen Trijntje lijkt
      nazaten te hebben voortgebracht, waaronder een onechte zoon Pieter
      Kuitert. Trijntje trouwt later (1811) met Ernestus Kilsdonk uit Heusden,
      zv Nicolaas Kilsdonk en Lucca Hermans, RK gedoopt op 21-2-1757 in Heusden.

      Ook Trijntje Willems kwam uit het zuiden, namelijk uit Doornik Belgie.

      Bij zijn huwelijksafkondiging (1-12-1764) en attestatie (16-12-1764) in
      Leeuwarden (beiden Nh) is Albert Kuytert 'van Cuyk', bij zijn afkondiging
      in Groningen echter 'van Groningen'.

      Ondertrouwboek Groningen 1763-1769 (toegang 124, invent 182): Albert
      Kuyter, ps, soldaat in de Compagnie van Capitein de Valcke in het Tweede
      Bataillon van de Gen. Maj. van Glintra, en Anna Eleonora van der Werf,
      beide van Groningen, pq Douwe van der Werf, als vader. Cop den 18 December
      door Ds. Swijghuisen. A-kerk. Met belastinge te Leeuwaerden.

      In Groningen en Friesland zijn er vele Kuiterts te vinden, deze Albert
      lijkt echter niet gerelateerd, hij is in ieder geval noch in Groningen
      noch in Friesland gedoopt. Gezien de vermelding 'van Cuyk' en de verdere
      verbindingen met zuidelijk Nederland vermoed ik een soldaat die een
      noordelijk meisje heeft bezwangerd en is blijven hangen. De naam kan goed
      naar de hier voorkomende variant Kuitert zijn omgevormd.

      Vragen aan deze groep:
      * komt de familienaam Kuitert of de genoemde varianten voor in Cuijk?
      * is er wellicht een Albert(us) geboren tussen 1730 en 1740 als zoon niet
      verklaard?
      * ik ben onbekend met de archieven in jullie regio als ook met
      electronisch beschikbaar materiaal. Is er een DTB van Cuijk en regio en is
      dat wellicht 'van afstand' / electronisch te bekijken? Tips voor goede
      websites worden gewaardeerd.

      Dank alvast.

      En nogmaals, als jullie in het noorden iets willen hebben uitgezocht, dan
      kan dat.

      Met vriendelijke groeten,

      Teijo Doornkamp
      www.xs4all.nl/~teijodkp
    • Nico
      Message 2 of 21 , Jan 14, 2010
        Hallo Jan,

        Dank voor je reactie. Die online archieven heb ik inderdaad ontdekt: een geweldige Fundgrube - een compliment voor de mensen van het BHIC.
        Daarin valt de naam van Roelof en zijn vrouw inderdaad heel vaak, ze heet overigens Margriet/Grietje Reijnen - de oudste 'echtpaarvermelding' is voorlopig 11-5-1611.
        Als opvolgers als waltgraaf van Roelof tref ik zijn gelijknamige zoon en later diens broer, Guiljam van Osch. Gilles zal de baan dus van zijn zwager overgenomen hebben.

        Ook Gilles/Jelis komt veel in de (online) archieven voor. Toch ben ik zeer benieuwd naar zijn kinderen; als het goed is, dan komt hij in de kwartierstaat van mijn kinderen voor als (schoon)vader van Remigius/Rijmbout van Rijmsdijck en Sibilla Hillac. Ik vermoed dat de aktes bij de Raad van Brabant uit 1694 wel een opsomming zullen geven van de erfgenamen van Gillis.
        Ik ben uiteraard benieuwd naar de herkomst van Gilles, maar dat kan later. Eerst maar eens zien, of Gilles de vader is van Remigius. Vandaar mijn verzoek, of er iemand is die de aktes uit 1694 na wil kijken.

        Vr. gr.,

        Nico

        Message 3 of 21 , Jan 14, 2010
          Hoi,

          Dit lijkt mij een soldaat van het regiment Glinstra te zijn geweest. Verwijzing tweede bataljon klopt ook in deze context. http://www.milwiki.nl/dutchregiments/index.php?n=RepInf.IR664a

          Misschien dat de plaatsen waar dit regiment gelegerd was, je helpt?

          Hartelijke groeten,

          Caspar Bielok

          --- In landvancuijk-genealogie@..., "Teijo Doornkamp" <teijodkp@...> wrote:

> [...]
          >
          > Dank alvast.
          >
          > En nogmaals, als jullie in het noorden iets willen hebben uitgezocht, dan

        • Teijo Doornkamp
          Message 4 of 21 , Jan 14, 2010
            Dag Caspar,

            Leuke info. Soldaat uit het regiment Glinstra is helemaal correct, getuige
            de registratie in het ondertrouwboek van Groningen.

            Kijken naar de garnizoensplaatsen zou 'van Cuyk' kunnen kloppen: Albert
            zou in dienst kunnen zijn getreden in Nijmegen (daar was het regiment
            tussen 1758 en 1762). Tussen 1762 en 1766 was het regiment regelmatig in
            Leeuwarden, dat verklaart de afkondiging van het huwelijk aldaar.

            Zijn er toetredingsregisters van gewone soldaten bewaard gebleven. Indien
            ja, waar zijn die te vinden?

            Teijo

          • Paul Schepers
            Message 5 of 21 , Jan 14, 2010

              Hallo allemaal,

              Voor soldaten kun je kijken op de volgende link: http://soldaten-genealogie.nl/

              Binnenkort hoop ik mijn genealogie Bergmans te kunnen plaatsen, maar het lukt allemaal niet zo.

              Krijg wel alle mail binnen.

              Er bestaat trouwens ook al een forum voor heel Brabant, Antwerpen en Noorder-Kempen op het volgende adres:

              http://www.geneaforum.org

              Groetjes,

              Paul Schepers

> [...]

              > http://www.milwiki. nl/dutchregiment s/index.php? n=RepInf. IR664a
              >
              > Misschien dat de plaatsen waar dit regiment gele ger d

            • gerard lemmens
              Message 6 of 21 , Jan 14, 2010
                Dag Paul,

                Mocht jij (of ander leden ook ) problemen hebben met het plaatsen dan kun je altijd mij direct e-mailen met de dingen die je wilt plaatsen en dan zal ik het voor je doen. Ik zie met grote belangstelling jouw genealogie Bergmans tegemoet waar we in het verleden al over gecorrespondeerd hebben. Heb je trouwens op de LvC web site ook onder DTB's gekeken want daar heb ik het vroege een en ander uit het DTB van Sint Teunis geplaatst.

                Veel succes en hartelijke groeten,

                Gerard Lemmens

                Message 7 of 21 , Jan 14, 2010
                  Dag Paul, en Gerard

                  Van Bergmans ca 6 gen op mijn site http://gw.geneanet.org/ met username tondhwr en gastpaswoord xandro66 alles te zien, ook een aansluiting op Zwankhuizen en Boelen mijn buurman en een tak 4 gen 1826-1762 mogelijk verbindingen

                  Ook via de links bereikbaar die gisteren nog niet bereikbaar waren, misschien te druk Misschien nog even uittesten

                  MvG Ton Deunhouwer

                  --
                  .
                • Teijo Doornkamp
                  Message 8 of 21 , Jan 14, 2010
                    Die site ken ik en Rian ook. Ik heb voor deze site de RK dopen van de stad
                    Groningen doorgeplozen op soldaten...

                    De informatie daar over Albert Kuitert is van mijzelf ;-). En nog
                    incorrect ook, want de daar genoemde doop is zeker de foute...

                    Teijo

                  • gerard lemmens
                    Message 9 of 21 , Jan 14, 2010
                      Dag Allemaal,

                      Het web adres voor Soldaten is nu geplaatst onder LINKS dat dan links in Uw scherm te zien is en waar al verschillende web adressen te zien zijn.
                      Ik zou je willen aanbevelen , Teijo, om Rian dan jouw correcties door te willen geven en dat zal ze zeer waarderen want Rian steekt in haar web site veel tijd.
                      Veel genoegen,
                      Gerard Lemmens

                      target=_blank>http://www.geneafor um.org/>

                      target=_blank>http://www.milwiki.

                      AVG - www.avg.com
                      > 01/13/10
                      > 19:35:00

                    • gerard lemmens
                      Message 10 of 21 , Jan 14, 2010
                        Dag Ton,

                        Bedankt voor die aanwijzing,maar misschien ben ik erg dom, want dat lukt mij toch niet met dat web adres dat je genoemd hebt .

                        Is dat echt het correcte web adres ???
                        Groeten,
                        Gerard Lemmens

                        Message 11 of 21 , Jan 14, 2010
                          Weet ik. En je hebt gelijk. Ik heb de mail naar Rian al verstuurd.

                          Teijo

                        • Paul Schepers
                          Message 12 of 21 , Jan 14, 2010

                            Hoi,

                            Lukt het met deze link wel?

                            http://www.geneaforum.org/phpbb3_nk/

                            Paul

                            Message 13 of 21 , Jan 14, 2010
                              Dag Paul en Ton,

                              Die intelligentie test heb ik maar gedeeltelijk doorstaan (Ik noem mijzelf  nog steeds een Computer Maagd!) want ik kan die web site wel openen maar dan zegt het dat de gebruikersnaam (van Ton) en het Wachtwoord (van Ton) fout zijn, dus uiteindelijk is mij dat niet gelukt. Maar dat hindert niet Paul, want jij gaat toch die Bergmans stamboom doen, dus dan zie ik het wel tzt.

                              Gerard Lemmens (Een domme Hollander in Engeland !)

                              Message 14 of 21 , Jan 14, 2010
                                Op 14 januari 2010 14:33 schreef Ton Deunhouwer <tondhwr@...> het volgende:

                                Hallo Gerard

                                Misschien lukt het zo
                                http://gw.geneanet.org/tondhwr Na de schuine sles ook nog tondhwr

                                Uigetest en het werkt met username en paswoord vorige mail (voor de privacy en laatste 100 jaar gegevens)

                                Bij de 2 volgende sites na de sles /tondhwr1 KdG site en /randolfjand  vorsten Europa voorgaande URL hetzelfde als in /tondhwr

                                Blijkbaar het staart-gedeelte vergeten Maar goed opgegeven bij het nakijken van de eerder verzonden mail onder 1,2 en 3  alle drie met extensie na de sles

                                Ook nog via www.deunhouwer.nl

                                groetjes Ton

                                Message 15 of 21 , Jan 14, 2010

                                  Gerard,

                                  Die link naar het Geneaforum werkt bij mij wel. Je kunt vrijblijvend deze site bekijken. Hij is onderverdeeld in Zeeland, West-Brabant, Oost-Brabant, Antwerpen en Noorder-Kempen.

                                  Alleen als je een zoekvraag wilt plaatsen, moet je inloggen. Ik zie trouwens dat een aantal leden van deze groep, ook lid zijn van het Geneaforum.

                                  Trouwens op Geneanet kun je toch ook gegevens lezen zonder lid te zijn?

                                  Paul

                                  Message 16 of 21 , Jan 24, 2010
                                    Hallo Nico

                                    1. Voor aanvullingen Jan Stassen zie: http://www.ourfamilysite.nl/ourfamilygen/people.php?person=00156#page3

                                    2. De waldgraaf Gielis van Riemsdijck is een zoon van Jan van Riemsdijck en diens tweede vrouw Wilmken Gielis. Gielis is vernoemd naar zijn grootvader van moeders kant.

                                    3. Henricus van Riemsdijck is een zoon van het echtpaar Lucas van Riemsdijck en Elisabeth Vilters.

                                    4. Over de afkomst van Sibilla Hillac/Hillacq/Hillox weet ik helaas niets. Mogelijk is zij afkomstig uit een andere garnizoensplaats gezien het beroep van militair van haar man?

                                    Hopelijk kun je hier weer mee vooruit.

                                    Met vriendelijke groet,
                                    Arie Jan Stasse

                                    --- In landvancuijk-genealogie@..., "Nico" <woudwise@...> wrote:

> [...]
                                    > Ik ben uiteraard benieuwd naar de herkomst van Gilles, maar dat kan later. Eerst maar eens zien, of Gilles de vader is van Remigius. Vandaar mijn verzoek, of er iemand is die de aktes uit 1694 na wil kijken.

                                  • Ilse Vanhemert
                                    Message 17 of 21 , Jan 24, 2010
                                      Beste Nico en Arie Jan,
                                      In de DTB's van Megen komen ook een aantal van Riemsdijks (Rymsdyck) voor (voor 1600). De scans zijn in te zien op de site van het BHIC. Misschien hebben jullie daar iets aan.
                                      Vriendelijke groet,
                                      Ilse

                                      --- In landvancuijk- genealogie@ yahoogroups. co.uk, "Nico" <woudwise@.. .> wrote:

> [...]
                                      > Ik ben uiteraard benieuwd naar de herkomst van Gilles, maar dat kan later. Eerst maar eens zien, of Gilles de vader is van Remigius. Vandaar mijn verzoek, of er iemand is die de aktes uit 1694 na wil kijken.

                                    • Arie
                                      Message 18 of 21 , Jan 26, 2010
                                        Beste Ilse

                                        Bedankt voor deze tip!
                                        Je bedoelt kennelijk voor 1700 i.p.v. 1600? Want de DTB's van Megen van vóór 1619 zijn verloren gegaan

                                        Met vriendelijke groet,
                                        Arie Jan

                                        --- In landvancuijk-genealogie@..., Ilse Vanhemert <ilsevanhemert@...> wrote:

> [...]
                                        > In de DTB's van Megen komen ook een aantal van Riemsdijks (Rymsdyck) voor (voor 1600). De scans zijn in te zien op de site van het BHIC. Misschien hebben jullie daar iets aan.

                                      • Ilse Vanhemert
                                        Message 19 of 21 , Jan 27, 2010
                                          Hallo Arie Jan,
                                          Natuurlijk bedoel ik voor 1700.